Kan man være mekaniker, når man er pige og frisør, når man er dreng? Vidste du at børns forestillinger om køn og uddannelse dannes i 5-7. års alderen? Og at disse forestillinger hænger ved og påvirker hele vejen gennem opvæksten og til endeligt valg af uddannelse træffes, når den unge er i 20’erne. Stereotype kønsforestillinger og et meget kønsopdelt arbejdsmarked kan forhindre den enkelte i at udfolde sit potentiale.
I forløbet En køn historie - uddannelse og kønsroller i børnehøjde sætter vi fokus på kønsroller og forestillinger om job og uddannelse - selvfølgelig i børnehøjde. Forløbet består af en række aktiviteter til egen undervisning og en workshop på Aarhus teater, som sammen sætter fokus på hvad man kan arbejde med, hvem der arbejder hvor, hvad man skal kunne i forskellige fag og hvilke biologiske køn vi typisk forbinder med bestemte jobs.
Materialerne til egen undervisning kan fint benyttes uden besøget på Aarhus Teater.
Forløbet kan også tænkes sammen med et besøg på en virksomhed eller anden arbejdsplads, hvor børnen kan møde forskellige medarbejdere.
Lærervejledningen består af:
Besøget på Aarhus Teater består af forskellige workshop, der sætter fokus på forskellige job og at vi alle kan være det hele. Eleverne kommer til at bruge deres kroppe og sanser til at udforske forskellige job, uddannelser og deres egne ønsker. Forløbet afsluttes med et par aktiviteter i undervisningen, som hjælper børnene .