Gratis

Bon Voyage - Sælg en rejse

Beskrivelse

I dette forløb skal I lave jeres eget rejsebureau. I skal skræddersy en rejse til en bestemt målgruppe. Hvor rejsen går hen og hvem den er til, er op til jer!

I skal lave et budget for jeres virksomhed, hvor I både har øje for at jeres virksomhed har omkostninger samt at I skal sælge jeres rejse til en fair pris. Når I har fastsat en pris på jeres rejse på baggrund af jeres budget, skal I markedsføre jeres rejse og målrette den netop jeres målgruppe, således at jeres rejsebureau kan blomstre.

Optimalt skal I arbejde på tværs af fagene matematik, samfundsfag og dansk i forløbet. I kan også vælge at dele det op, så Iblot at arbejde med det dansk- og samfundsfaglige i materialet på et tidspunkt og med matematikken på et senere tidspunkt.

Forventninger

Formålet er, at eleverne får indblik i, hvordan man arbejder med fagene afsætning, virksomhedsøkonomi og dansk på Aarhus Business College.

Læringsmål og kvalitetskriterier

I forløbet Bon Voyage - sælg jeres rejse skal I lære om:

  • Hvordan man kan arbejde med målgrupper og segmenter ud fra segmenteringsmodellen Gallupkompasset.
  • Hvordan en virksomhed fastsætter en pris.
  • Hvordan en virksomhed opstiller et budget og sørger for at budgettet går i 0.
  • Hvordan man laver en reklame ud fra AIDA-modellen.

Tegn på læring i forløbet Bon Voyage kan fx være:

  • Eleverne viser, at de har forståelse for en virksomheds budget i form af omkostninger og indtægter.
  • Eleverne kan lave markedsføring af deres rejse, der henvender sig til udvalgte segmenter ved hjælp af Gallupkompasset.
  • Eleverne forstår og kan bruge AIDA-modellen i udarbejdelse af reklame.
  • Eleverne kan indkredse en målgruppe og kan målrette en reklame til denne.
  • Eleven vælger kan begrunder deres valg af reklame samt platform for reklamen ud fra Gallupkompasset og AIDA-modellen.
Forberedelse

Tilrettelæggelse af forløbet:

Forløbet består af fem kapitler og tager ca. 12 lektioner. Det er tænkt som et forløb, hvor faglærerne kører parløb i normalt skema. Det er også muligt at udvælge enkelte kapitler, der kan indgå i allerede planlagte forløb.

Der er ingen forberedelse for eleverne.
Der er lærervejledning, som man med fordel skal læse igennem, så man kender til opgaver, segmenteringsmodellen Gallupkompasset samt AIDA modellen.

Forløbet kan med fordel lægge sig op af brobygning eller praktikforløb. Dette vil også lægge op til at vise sammenhæng og forståelse af, hvad erhvervsskolerne tilbyder.

Aktiviteter

I dette forløb arbejder man på tværs af fagene matematik, samfundsfag og dansk. Man kan også vælge blot at arbejde med det dansk- og samfundsfaglige i materialet.
Formålet er, at eleverne får indblik i, hvordan man arbejder med fagene afsætning, virksomhedsøkonomi og dansk på Aarhus Business College.

I forløbet skal klassen lave deres eget rejsebureau. De skal skræddersy en rejse til en bestemt målgruppe. Hvor rejsen går hen og hvem den er til, er op til jer. I skal lave et budget for jeres virksomhed, hvor I både har øje for, at jeres virksomhed har omkostninger, samt at I skal sælge jeres rejse til en fair pris.

Når I har fastsat en pris på jeres rejse på baggrund af jeres budget, skal I markedsføre jeres rejse og målrette den til netop jeres målgruppe, således at jeres rejsebureau kan blomstre.

Tidsramme:

Kapitel 1: Afsætning Fastsættelse af målgruppe: 2 lektioner
Kapitel 2: Indtægter og omkostninger: 2 lektioner
Kapitel 3: Virksomhedsbudget: 2 lektioner
Kapitel 4: Fastsættelse af pris: 1 lektion
Kapitel 5: Markedsføring: 2-5 lektioner

Materiale

Bon Voyage - Sælg din rejse
Bon Voyage skal I skræddersy en rejse til en bestemt målgruppe.
Hvor rejsen går hen og hvem den er til, er op til jer.

Klassetrin: 7., 8. og 9.

Fag;

  • Job og Uddannelse
  • Dansk
  • Matematik
  • Samfundsfag

Undervisningsmaterialet 'Bon Voyage - sælg din rejse'